ALLAH MELAKNAT WANITA YANG MENCUKUR BULU KENING @ BULU MUKA

“Allah MELAKNAT wanita-wanita yang mencabut bulu kening atau bulu muka (al-Namisah) atau meminta orang lain mencukur atau mencabut bulu keningnya (al-Mutanammisah), wanita yang mengasah gigi supaya kelihatan cantik.
Perbuatan-perbuatan yang disebut diatas termasuk mengubah ciptaan Allah."

Tidak boleh mencabut atau mencukur bulu-bulu di muka (kecuali untuk menghilangkan kejelekan yang luarbiasa)....

Mencukur bulu kening hukumnya HARAM & dilaknat Allah krn pebuatan itu mengubah ciptaan Allah! (kpd siapa yg prnh mencukur keningnya @ org lain....bertaubatlah sesungguhnya Allah Maha Pengampun.)

Bagaimana kalau suami suruh?
Anggota yg blh dipamerkan spt muka maka haram mengubah ciptaan asal.
Tetapi kalau bulu dalaman spt bulu di kaki, suami suruh cukur mgkn krn kelihatan spt lelaki, mk dibolehkan krn kaki bukan anggato yg dipamerkan.

Jk kening yg pjg sehingga memudaratkn @ mengganggu ibadat mk diblhkn cukur wlpun tanpa izin suami.

Adat mencukur bulu kening utk mndptkn seri pengantin menyalahi syarak mk haram dilakukan.

"Satu riwayat berkaitan dengan riwayat Imam Al-Tabari, bahawa isteri Abu Ishaq pergi ke rumah Aisyah Ummul-Mukminin, isteri Rasulullah saw. Pada waktu itu rupa parasnya sangat jelita. Beliau lalu bertanya kepada Aisyah mengenai hukum seorang wanita yang membuang bulu-bulu yang terdapat di dahinya untuk tujuan menambat hati suaminya.Aisyah menjawab:
“Hapuskanlah kejelekan yang ada pada dirimu sedaya yang kamu mampu.”
Hadis kedua diriwayatkan oleh Al-Bukhari, Muslim dan Abu Daud yang menerangkan bahawa Rasulullah saw bersabda bermaksud:
“Allah melaknat wanita-wanita yang mencabut bulu kening atau bulu muka (al-Namisah) atau meminta orang lain mencukur atau mencabut bulu keningnya (al-Mutanammisah), wanita yang mengasah gigi supaya kelihatan cantik.
Perbuatan-perbuatan yang disebut diatas termasuk mengubah ciptaan Allah.
Mengenai hadis pertama, Imam Nawawi berpendapat bahawa jawapan Aisyah kepada wanita itu membawa erti bahawa wanita boleh bersolek untuk suami, boleh merawat muka untuk menghilangkan kejelekan seperti jerawat, jeragat dan bintik-bintik. Namun demikian, beliau tidak boleh mencabut atau mencukur bulu-bulu di muka (kecuali untuk menghilangkan kejelekan yang luarbiasa), termasuk yang diharamkan ialah menghilangkan bulu kening untuk membentuk alis mata yang cantik.
 
Jelas di sini adanya keharusan untuk mengelokkan wajah dengan membersihkan wajah daripada bulu-bulu yang tumbuh di kawasan kelopak mata atau di kawasan yang tidak sewajarnya

PROSES PEMBELAJARAN SOLAT ANAK UMIE


Dalam hadis, Rasulullah SAW bersabda: “Ajarlah anak-anak kamu solat ketika dia berusia 7 tahun, dan boleh kamu memukulnya jika dia mengabaikan solat pada umur 10 tahun.” 

Betul ke susah nk suruh anak kita solat?...
Cik Syarah cuba buat experiment..dlm masa yg sama melatih anak2 Umie brsolat....

Day 1 (ahad): Mlm dh jnji esok pg akn solat-kena bgun awal. Pepagi lps azan Umie kejutkan dyrg. Dlm keadaan mamun dyrg solat blkg Umie (Umie solat kali kedua sb nk ajar bacaan).
Settle solat. Mmg mnguji kesabaran jugak sb susahnya nk kejut-puas membelai nk suruh bangun....

Day 2 (Isnin) : Umie kena bgun awal sb nk siapkan diri dlu. Pastu Umie gerakkan Aina & Eiymann. Jenoh membelai...keluar sgl ayat2 manis & puji-pujian kt dyrg. 
Umie bwk g toilet utk ambikkn wuduq. 
Pg ni Umie hmpr fleksi. (Itu mujur x kena siapkan dyrg g sekolah & x buatkan bekpes utk dyrg...klau x pukul brape agknya smpai opis)

Day 3 (Selasa): Eiymann lbh mudah bngun & dy dh taw ape tujuan Umie kejut. Aina susah skit -biasalah permpuan manja...
Ok pg ni Umie trsilap lgkh sb trlupa ion bju mlm td...Mknya Umie fleksi tp x pe sb 2 anak Umie solat subuh-mujur Mak tok ader tlg ajarkn bacaan dyrg.

Day 4 (Umie off kerja): Trlewat sedar. Lps solat Umie kejut dyrg wlpun dh hmpr pukul 7.30. Terus suruh solat. Umie nk ajar korunk tetap solat wlpun trbangun lmbt.

Masa g jejln x susah suruh dyrg solat sb dyrg akn join skali biler Umie solat. Kekdg dyrg lak yg ingatkan Umie...

Yg mncabarnya solat subuh... jgn kata budak, kita dewasa pon susah nk bgun kekadg kan...hehe

Cik Syarah tabik pd ibu bapa esp yg bekerja, yg sempat pastikan anak2 solat subuh sblm ke sekolah..lg hebatlah klau yg siap sempat brjemaah dgn anak. Korunk mmg hebat!

Hasil eksperiment: kita perlukan kesabaran yg sgt tggi, sedikit ketegasan, belaian, teknik yg kreatif (mcm kaitkn solat dgn prkara2 baik yg bebudak ni trima) utk ajar & ajak anak brsolat (igt blk mcm maner kita memula solat dlu) (^_^)

Nur Aina Liyana Darosnizam & E'izz Eiymann Nazrin Umie doakan smg korunk jd anak yg soleh & solehah. Insyaallah Umie akn terus didik & latih korunk esp dlm solat♥

Latihan utk Umie d masa akn dtg (^_^)

Bkn mngajar kalian sb Cik Syarah x layak...hanya brkongsi pngalaman. 
Ea, mgkn x sama mngajar anak org lain @ anak buah dgn anak sndiri tp ini antr usaha awal ke arah proses sbnr & t/jwb sbg ibu saudara yg ada sedikit ilmu agama...

‪#‎prosespembelajarankeranadiritdksempuna

DINIKAHI SEORANG PEREMPUAN KERANA....

Tetiber tringat 1 kisah...
Tym tu Cik Syarah baru mula belajar subjek Fiqh Munakahat kt UDM. Biasalah bila 1st tym sume bnda nk tye, nk kaji, nak uji..
Maka Cik Syarah tye pd sorng kawan yg tgh sem 4 Ijazah Syariah:

Cik Syarah: "Mcm mana Islam ajar pilih pasangan?"

Dy: Rasulullah s.a.w pernah bersabda,
“Seorang wanita itu dinikahi kerana empat; kerana harta, kerana keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Maka hendaklah diutamakan yang beragama, nescaya kamu berbahagia.”

Cik Syarah: Great! Ok katakanlah diberi pilihan, seorg prmpuan yg cantik tp brmulut jahat-suka mengata, menghina, mengumpat, ckp lucah..tp cantik sgt. Dgn sorg lagi yg baik akhlaknya...tp mmg x cntik. Pilih mana?

Dy: Yg cantik...

Cik Syarah: Aik...tadi ckp..

Dy: Buruk akhlak blh diperbaiki, blh dibimbing...tp klau mmg x cntik selamanya x blh ubah....

Cik Syarah:@#$@??....

Bkn semua org dpt mengaplikasikan apa yg dikata...andai Cik Syarah tersasar mohon tegur ea (^_^)

JOM BERWAKAF!

Cara paling mudah :

  • Beli sepasang telekung (sekurang-kurangnya); pastikan tidak jarang & kalau boleh yang terbaik di mata kita
  • Wakafkan (letak) di surau stesen minyak yang ramai pemandu berhenti
  • Bayangkan kalau dalam 1 waktu 5 orang pakai, 5 waktu 25 orang pakai. Itu baru sehari...

Fuh!! berlipatganda pahala yang kita dapat tanpa kita sedar. Mudahkan... (^_^)

Kelebihan Berwakaf:

  • Wakaf adalah satu ibadah menyerahkan harta yang kita miliki untuk kegunaan Umat Islam dengan niat sebagai ibadah untuk mendekatkan diri kita kepada Allah s.w.t
  • Para Fuqahah (ahli fiqh dan ulama’) berpendapat amalan wakaf merupakan ibadah yang berbentuk sedekah jariah yang menjanjikan ganjaran pahala yang berkekalan dan mengalir terus kepada pewakaf buat selama-lamanya dan sangat dituntut dalam agama Islam.
  • Ia merupakan suatu amal soleh yang mana pahalanya akan diberikan secara berterusan oleh Allah s.w.t kepada pewakaf selagi mana harta atau 'ain' yang diwakafkan itu kekal dan dimanfaatkan oleh orang ramai.
  • Kedudukan harta wakaf adalah kekal sebagai hak Allah Ta'ala, dengan demikian kedudukan harta waqaf tidak boleh dimiliki, dijual, dihibah (diberi), diwarisi dan dipusakai.
  • Allah s.w.t telah mensyariatkan wakaf, menganjur dan menjadikannya sebagai salah satu agenda untuk mendampingkan diri kepadaNya dan memberikan pahala yang cukup besar bagi sesiapa yang menginfaqkan harta mereka ke jalan Allah Ta'ala sebagaimana firman Allah :-


﴿ مَّثَلُ ٱلَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمۡوَٲلَهُمۡ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنۢبَتَتۡ سَبۡعَ سَنَابِلَ فِى كُلِّ سُنۢبُلَةٍ مِّاْئَةٍُ حَبَّةٍ۬‌ۗ وَٱللَّهُ يُضَـٰعِفُ لِمَن يَشَآءُ‌ۗ وَٱللَّهُ وَٲسِعٌ عَلِيمٌ ﴾
سورة البقرة : ۲٦١

Mafhumnya :-
“ Bandingan (pahala) orang-orang yang membelanjakan harta mereka pada jalan Allah seumpama sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai dan tiap-tiap tangkai itu pula terdapat seratus biji. Dan ingatlah Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya dan Allah Maha Luas (KurniaNya) lagi Maha Mengetahui”.
(Surah Al-Baqarah Ayat 261)

Rasulullah S.A.W sendiri amat menggalakkan umatnya supaya memperbanyakkan sedekah jariah sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah R.A yang bermaksud :-

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِىَ اللهُ تَعَالى عنه أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ  صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ  قَالَ :  إِذَا مَاتَ ابْنُ آدَمَ انْقَطَعَ عَنْهُ عَمَلُهُ إِلاَّ مِنْ ثَلاثَةٍ : صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ ، اَوْعِلْمِ يُنْتَفَعُ بِهِ ، أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُو لَهُ. 
﴿ رواه مسلم ﴾

Maksudnya :-
“ Apabila matinya seseorang anak Adam itu maka terputuslah amalannya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkannya dan anak yang soleh yang sentiasa mendoakan kepada kedua ibubapanya.
(Hadis Riwayat Muslim)

Hikmah Berwakaf:

Allah s.w.t berfirman di dalam surah Al-imran ayat 115 yang bermaksud:

"Dan apa sahaja kebajikan yang mereka lakukan, maka mereka tidak sekali-kali akan dinafikan atau disekat daripada mendapat pahala. Dan ingatlah allah sentiasa mengetahui akan keadaan orang-orang yang bertakwa".

Antara hikmah yang terdapat di dalam ibadah wakaf ialah:


  • menzahirkan pengabdian diri kepada allah s.w.t
  • sebagai langkah mendekatkan diri kepada allah s.w.t
  • mendapat kebajikan yang berkekalan walaupun pewakaf telah meninggal dunia
  • berkongsi manfaat dikalangan umat islam dalam menyemarakkan syiar islam
  • Ianya dapat mengukuhkan perpaduan dan ekonomi ummah dan ianya juga secara tidak langsung dapat mengekalkan pemilikan dan pengkongsian aset umat islam di Negara ini khususnya.

JOM BERWAKAF/BERSEDEKAH TANPA MENGELUARKAN DUIT!

Jom berwakaf/bersedekah tanpa mengeluarkan duit!

  • Cari buku-buku ilmiah di rumah yg dah lama terbiar (tanpa dibaca)
  • perelokkan (eg: balut/gam mana yg tertanggal)
  • wakafkan/berikan pd perpustakaan utk manfaat org ramai
  • rumah pon x berselerak/tmbh ruang kosong, kita dpt berwakaf @ bersedekah dan yg bestnye kita dpt manfaatkn buku-buku tu utk org ramai 
  • bayangkan klau 1 buku = 2 org baca sehari....ditambah pula buku tu dijdkan bahan utk penyebaran ilmu....fuhh
  • senangkan?...jom buat!
Rasulullah S.A.W sendiri amat menggalakkan umatnya supaya memperbanyakkan sedekah jariah sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah R.A yang bermaksud :-

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِىَ اللهُ تَعَالى عنه أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : إِذَا مَاتَ ابْنُ آدَمَ انْقَطَعَ عَنْهُ عَمَلُهُ إِلاَّ مِنْ ثَلاثَةٍ : صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ ، اَوْعِلْمِ يُنْتَفَعُ بِهِ ، أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُو لَهُ. 

﴿ رواه مسلم ﴾ 

Maksudnya :-

“ Apabila matinya seseorang anak Adam itu maka terputuslah amalannya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkannya dan anak yang soleh yang sentiasa mendoakan kepada kedua ibubapanya.
(Hadis Riwayat Muslim)

Para Fuqahah (ahli fiqh dan ulama’) berpendapat amalan wakaf merupakan ibadah yang berbentuk sedekah jariah yang menjanjikan ganjaran pahala yang berkekalan dan mengalir terus kepada pewakaf buat selama-lamanya dan sangat dituntut dalam agama Islam.

Ia merupakan suatu amal soleh yang mana pahalanya akan diberikan secara berterusan oleh Allah s.w.t kepada pewakaf selagi mana harta atau 'ain' yang diwakafkan itu kekal dan dimanfaatkan oleh orang ramai.

Firman Allah :-

﴿ مَّثَلُ ٱلَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمۡوَٲلَهُمۡ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنۢبَتَتۡ سَبۡعَ سَنَابِلَ فِى كُلِّ سُنۢبُلَةٍ مِّاْئَةٍُ حَبَّةٍ۬‌ۗ وَٱللَّهُ يُضَـٰعِفُ لِمَن يَشَآءُ‌ۗ وَٱللَّهُ وَٲسِعٌ عَلِيمٌ ﴾
سورة البقرة : ۲٦
Mafhumnya :-

“ Bandingan (pahala) orang-orang yang membelanjakan harta mereka pada jalan Allah seumpama sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai dan tiap-tiap tangkai itu pula terdapat seratus biji. Dan ingatlah Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya dan Allah Maha Luas (KurniaNya) lagi Maha Mengetahui”.
(Surah Al-Baqarah Ayat 261)

Allah s.w.t berfirman di dalam surah Al-imran ayat 115 yang bermaksud:

"Dan apa sahaja kebajikan yang mereka lakukan, maka mereka tidak sekali-kali akan dinafikan atau disekat daripada mendapat pahala. Dan ingatlah allah sentiasa mengetahui akan keadaan orang-orang yang bertakwa".

PERASAAN CINTA ITU FITRAH

Keharusan berseronok dan berenak-enak antara lelaki dan perempuan adalah kesan daripada akad nikah. 
Maka selagi akad nikah tidak dilangsungkan, selagi itulah tidak dihalalkan perkara tersebut.


MUNGKIR JANJI UNTUK BERKAHWIN DAN KESAN KE ATAS PEMBERIAN ATAU HADIAH MENURUT HUKUM SYARAK

Kesan ke atas Mahar (mas kahwin)
Ulama tidak berbeza pendapat, mas kahwin yang didahulukan dalam majlis pertunangan oleh pihak lelaki boleh dituntut kembali.

Ini kerana mahar hanya akan menjadi milik perempuan setelah berlakunya akad nikah atau perkahwinan.


Kesan ke atas Pemberian atau Hadiah (Hantaran)

Pemberian atau hadiah pertunangan berlainan dengan pemberian biasa (hibbah) kerana pemberian tersebut mengharapkan balasan dari pihak penerima iaitu melangsungkan perkahwinan. Oleh itu jika ternyata perkahwinan yang bakal dilangsungkan itu dibatalkan, maka pihak pemberi berhak menuntut kembali pemberiannya. Namun, berlaku perselisihan fuqaha' berhubung dengan persoalan ini :

Mazhab Syafie berpendapat bahawa orang yang memberi berhak mengambil balik pemberian itu, sama ada ia masih wujud atau telah rosak, tanpa mengira pihak mana yang memutuskan pertunangan itu.

Mazhab Hanafi berpendapat bahawa pihak yang memberi berhak menuntut kembali sekiranya hadiah itu masih wujud dalam pihak yang menerima, sebaliknya jika telah rosak, maka pemberi tidak berhak lagi menuntutnya kembali kerana hadiah adalah suatu pemberian dan pemberian tidak boleh diminta balik atau ganti nilainya oleh mana-mana pihak jika ia telah digunakan, rosak atau telah berubah sifat asalnya.

Mazhab Hanbali berpendapat bahawa hadiah-hadiah pertunangan tidak boleh dituntut kembali apabila berlaku mungkir janji untuk berkahwin atau pembatalan pertunangan kerana ia dianggap sebagai hibbah.

Mazhab Maliki merujuk kepada syarat jika ada syarat. Jika tiada hendaklah dirujuk kepada adat. Jika tiada maka dilihat kepada pihak yang memutuskan pertunangan.
  • Sekiranya pihak lelaki yang memutuskan pertunangan, maka dia tidak berhak menuntut kembali hadiah pemberiaannya; kerana tindakannya memutuskan pertunangan, kalau dibenarkan lelaki menuntut kembali hadiah pemberiaannya, beerti pihak perempuan terpaksa menanggung dua risiko bencana: pertama, lelaki yang meminangnya berpaling tadah dan memutuskan hubungan pertunangan. Kedua, terpaksa pula mengembalikan hadiah-hadiah yang diterimanya semasa dalam pertunangan. 
  • Jika pihak perempuan yang memutuskan pertunangan, maka ketika itu pihak lelaki berhak menuntut kembali hadiah yang diberinya semasa pertunangan, sama ada hadiah itu masih wujud dalam milik perempuan atau telah rosak dan sebagainya; supaya pihak lelaki tidak menanggung sua risiko bebanan dalam suatu masa, iaitu hilang hartanya dan putus pula pertunangan.
Jika dilihat, jelas pendapat Mazhab Maliki adalah paling wajar diamalkan bagi meringankan bebanan yang terpaksa ditanggung oleh orang yang berkenaan.


Namun terdapat adat pertunangan yang diamalkan bertentangan dengan prinsip syarak;
  • Jika pihak lelaki yang mungkir janji akan pertunangan itu dan tidak mahu berkahwin, maka dia tidak boleh menuntut kembali hadiah-hadiah yang diberikan kepada pihak perempuan (tidak bertentangan dengan syarak).
  • Sebaliknya, jika perempuan yang mungkir janji akan pertunangan itu, maka dia hendaklah membayar dua kali ganda harga duit atau barang-barang yang diberikan oleh pihak lelaki. 
Adat ini menampakkan pertentangan dengan prinsip-prinsip Islam kerana ia menimbulkan penipuan atau gharar dan penindasan terhadap pihak perempuan.


Apabila sesuatu pertunangan itu dibatalkan dengan persetujuan kedua-dua belah pihak, maka tidaklah wajar pihak lelaki atau perempuan menuntut balik pemberian masing-masing. Ini kerana pemberian tersebut dianggap sebagai hibah atau hadiah dan menjadi kepunyaan penerima hibah.

Walaubagaimanapun tidak menjadi kesalahan jika mana-mana pihak secara sukarela dan redha untuk memulangkan pemberian pertunangan atau melepaskan (menghalalkan) kepada pihak penerima dan menganggap ia sebagai hadiah.


Adat pertunangan yang diamalkan banyak mendatangakan faedah dan boleh merapatkan hubungan kedua-dua belah pihak. Adat ini juga menggalakkan pemberian hadiah di antara kedua-dua pihak dan oleh itu boleh mendatangkan kehormatan dan kasih sayang di antara mereka. Namun prinsip ini akan tercemar jika pemberian itu bertujuan untuk 'menunjuk-nunjuk' hingga timbul rasa riak, takbur dan sebagainya.


(Rujukan bersama : Persoalan Fiqh Semasa UKM dan Kajian Konsep Pertunangan Menurut Perspektif Islam:Beberapa Isu Berbangkit-Jabatan Syariah UKM)

LAFAZ NIKAH

Mesti ramai yang feeling berbunga-bunga dengan episod Ariana Rose kali ini (babak pernikahan)..

Beruntunglah pada yang telah berkhawin, yang belum berkahwin jangan nak mengada-ngada nak feeling dengan couple k (ingatan utk diri sndri juga)

Cik Syarah nak share sesuatu tentang Lafaz nikah:

Sighah (lafaz) adalah rukun pertama dalam pernikahan iaitu wali meminta persetujuan daripada pengantin lelaki akan pernikahan yang ingin dilaksanakan seperti wali berkata: 
"Aku nikahkan dikau" atau: "Aku kahwinkan dikau dengan anak perempuan aku."

Setelah itu penerimaan persetujuan daripada pengantin lelaki akan lafaz tersebut dengan berkata:
"Aku setuju berkahwin" atau: "Aku terima nikah ini dengan anak perempuan kamu".
(Dengan syarat pengantin perempuan itu telah ditentukan secara khas dan telah diketahui oleh pengantin lelaki).

Maka hal ini telah cukup untuk dikatakan menepati rukun yang pertama.

Terdapat syarat yang perlu diperhatikan oleh si lelaki agar lafaz qabul yang diucapkannya itu sah. Kalau si lelaki hanya berkata: 
"Aku terima" tanpa menyebutkan lafaz "nikah" atau "kahwin" seperti di atas, maka lafaz si lelaki itu tidak sah.

Inilah yang perlu diperhatikan oleh dua orang saksi pada majlis perkahwinan. Sekiranya adanya lafaz terima dan kahwin dari si lelaki, maka sahlah lafaz qabul si lelaki itu.

Manakala penyebutan jumlah mahar (mas kahwin) adalah sunat. Sekiranya tidak disebutkan jenis dan jumlah mahar dalam akad, maka perbuatan tersebut adalah makruh.

Lafaz ijab dan qabul mestilah dalam satu majlis dan berturutan antara wali dan pengantin lelaki. Kalau ada sengkangan masa yang lama antara ijab dan qabul, maka tidak dikira sah akad itu.

Masa sengkang lama itu terserah kepada uruf(adat kebiasaan) masyarakat. Kalau lima saat itu masih dikira sekejap, maka sah lah akad itu. Ianya bergantung kepada perkiraan saksi. Sebab itu ramai saksi kata tidak sah atau pengantin lelaki perlu mengulangi lagi akad disebabkan ada sengkang masa yang lama menurut perkiraan saksi.

Atau kemungkinan pengantin lelaki terlampau gemuruh sehingga tersekat-sekat untuk mengucapkan lafaz nikah, menyebabkan saksi merasakan hal tersebut merupakan sengkangan masa yang lama yang terdapat dalam akad. Maka akad perlu diulangi.

Di dalam kitab disebutkan bahawa kalau pengantin lelaki mengambil masa sedikit untuk bernafas, terbersin, maka tidak memberi sebarang kesan kepada akad. Akad adalah sah.

Kesimpulannya lafaz ijab dan qabul dalam pernikahan tidak perlu senafas.


[Rujukan bersama: Fikah Kekeluargaan terbitan UIA]